Kobiety mają tendencje do zagnieżdżania się na swoim stanowisku. Przez to nie zauważają często, że możliwość awansu przechodzi im koło nosa. Zdarza się, że same stwarzają bariery na drodze do rozwoju kariery. Jak to zmienić?
Badając rynek pracy nawet tylko pobieżnie, nietrudno zauważyć, że kobiety znajdują się raczej na jego drugim planie. Być może to nie kwestia dyskryminacji – to byłoby wyjaśnieniem przesadzonym, ale wciąż, niestety, funkcjonujących stereotypów, które obejmują tradycyjny podział ról w rodzinie. Nadal uważa się, że najwyższe szczeble kariery w dużych firmach zarezerwowane są dla mężczyzn. W wyniku tego tylko 30 proc. spółek giełdowych ma w swoim zarządzie kobietę. To i tak więcej niż w 2010 roku, kiedy kobiety byłby członkiniami zarządów 25 proc. firm. Choć sytuacja nieco się poprawiła i tak kobiety mają nikły wpływ na kluczowe decyzje.
Czy płeć piękna może w jakiś sposób wpłynąć na swoją pozycję na rynku? Powinna przede wszystkim zacząć od siebie, zmienić swój sposób myślenia i podejścia do kierowania swoją karierą. Tymczasem w wielu przypadkach życie zawodowe stawiają na ostatnim miejscu, po domu i rodzinie. Poświęcają swoje ambicje, by sprostać roli odpowiedzialnej matki i żony. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez kobiety?
- Brak pewności siebie
W przeciwieństwie do mężczyzn, kobiety wątpią w swoje umiejętności. Nawet jeśli zostaną docenione i stanie przed nimi perspektywa awansu, od razu pojawiają się wątpliwości: Czy dam sobie radę? Czy będę w stanie pogodzić wszystkie obowiązki? A to nie powinno mieć miejsca, bo, gdy szef zauważy, że kobieta nie jest pewna swojego sukcesu, szansa na awans może przepaść.
- Umniejszanie swoich zasług
Niezaprzeczalną cechą kobiet jest to, że są pracowite i sumiennie wypełniają swoje służbowe obowiązki. Często robią nawet więcej, niż się od nich oczekuje. Nie potrafią jednak mówić o swoich dokonaniach i własnych osiągnięciach. Prywatny sukces przypisują zespołowi pracowników. Tymczasem uzasadnione autoprezentacje i autopromocje w pracy zawsze działają na ich korzyść.
- Nie dbają o kontakty zawodowe
Część kobiet prowadzi mało aktywne życie zawodowe. Ogranicza się wyłącznie do aktualnych zadań. Tymczasem w budowaniu ich kariery może pomóc również większa otwartość na propozycje z zewnątrz. Tzw. networking, czyli budowanie sieci kontaktów w branży, to sposób na zaistnienie w środowisku. Co prawda, kobiety z góry wykluczane są z takich biznesowych spotkań, jak golf czy wieczory przy koniaku, ale mogą zdobywać kontakty w inny sposób – choćby w stowarzyszeniach czy klubach.
- Zamykają się we własnej dziedzinie
Kobiety pracujące w dużej firmie skupiają się głównie na działalności własnego działu. Warto jest wyjść zza biurka i poznać działania całej firmy, dowiedzieć się, jakie projekty są realizowane i być na bieżąco z informacjami o firmie. Mając taką wiedzę kobieta staje się partnerem do szerokiej rozmowy na temat funkcjonowania firmy i udowadnia, że nie jest jej ona obojętna.
Marząc o awansie warto zmienić czasem strategię działania. Tak, by w momencie swojej szansy, być przygotowaną na nowy rozdział w swoim życiu.